Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W CENTRUM INTEGRACJI MIĘDZYPOKOLENIOWEJ
Definicje i przepisy ogólne

§ 1. Definicje

Ilekroć w regulaminie oraz w dokumentach stanowiących jego załączniki jest mowa o:

1. Standardach – rozumie się przez to niniejsze standardy ochrony małoletnich w Centrum Integracji Międzypokoleniowej.
2. Ustawie pzps– rozumie się przez to ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
3. Centrum; Jednostce – rozumie się przez to gminną jednostkę budżetową Urzędu Miasta Chorzów – Centrum Integracji Międzypokoleniowej, reprezentowane przez Dyrektora.
4. Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Centrum Integracji Międzypokoleniowej lub osobę upoważnioną pisemnie do wykonania zastrzeżonych dla Dyrektora czynności prawnych w zakresie działania jednostki.
5. Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w jednostce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, a także wykonującą działalność na rzecz jednostki m. in. praktykant, stażysta, wolontariusz etc.
6. Małoletnim – rozumie się przez to osobę w rozumieniu ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
7. Kwalifikacja zagrożeń bezpieczeństwa małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie przestępstwa określonego w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 17 z późn. zm.) na szkodę małoletniego oraz innej formy krzywdzenia małoletniego niespełniającej znamion przestępstwa, która jest społecznie nieakceptowalna, a także zaniedbywanie potrzeb życiowych małoletniego (tj. żywienie, higiena, zdrowie etc.).
8. BIP – rozumie się przez to stronę internetową – Biuletyn Informacji Publicznej Centrum Integracji Międzypokoleniowej.
9. Kodeksie pracy – rozumie się przez to ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.).
10. Kodeksie karnym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 17 z późn. zm.).
11. Wykonawcy – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego z jednostką.

§ 2. Przepisy ogólne

1. Pracownik jest zobowiązany do działania dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie, przy tym uwzględnia jego godność i potrzeby. Pracownicy realizując cele określone w zdaniu pierwszym działają w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i wewnętrzne zarządzenia jednostki.
2. Zasady bezpiecznych relacji pracownik i małoletni obowiązują wszystkich pracowników jednostki.
3. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem tej osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi zastosowanie mają przepisy określone Zarządzeniem nr 2/2024 Dyrektora Centrum Integracji Międzypokoleniowej z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie uzyskiwania danych i informacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestrze z dostępem ograniczonym i w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, w tym uzyskiwania informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz sprawdzania oświadczeń dot. miejsca zamieszkania o państwie lub państwach, w których przyszły pracownik / potencjalny Wykonawca zamieszkiwał/a w ciągu ostatnich 20 lat, w tym weryfikowania dalszej realizacji zobowiązań ustanowionych ustawą w zależności od treści złożonego oświadczenia.
4. Znajomość i zaakceptowanie niniejszych standardów każdy pracownik potwierdza podpisaniem oświadczenia.

ROZDZIAŁ II
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem jednostki, pomiędzy małoletnimi oraz zachowania niedozwolone

§ 3. Zasady zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy małoletnim, a pracownikami jednostki

1. Każdorazowo w kontakcie z małoletnim pracownik jednostki jest zobowiązany:
1) uważnie wysłuchać i udzielić wyczerpującej odpowiedzi adekwatnej do wieku małoletniego oraz sytuacji, przy tym zachować cierpliwość i spokój;
2) do działania dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie;
3) do traktowania małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnienia jego godności, potrzeb i prawa do prywatności;
4) do poszanowania wkładu małoletniego w podejmowane działania, aktywnego zaangażowania oraz traktowania równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
5) do dokonania oceny, czy komunikat, relacja z małoletnim, bądź działanie są adekwatne do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione;
6) do zwracania się do małoletniego po imieniu w formie preferowanej przez małoletniego;
7) do zachowania jawności.
2. Każdy kontakt pomiędzy pracownikiem, jednostki, a małoletnim powinien wynikać z realizacji zadań i działań służbowych.

§ 4 Niedozwolone zachowania pracowników jednostki wobec małoletniego

1. Niedopuszczalne jest w kontakcie pracownika jednostki z małoletnim:
1) stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie;
2) naruszanie w jakikolwiek sposób integralności fizycznej i psychicznej małoletniego;
3) nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym, romantycznym czy partnerskim;
4) stosowanie podniesionego tonu głosu w sytuacji innej niż wynikającej z bezpieczeństwa małoletniego;
5) ujawnienie informacji wrażliwych małoletniego wobec osób nieuprawnionych (dotyczy informacji rodzinnych, ekonomicznych, medycznych, opiekuńczych,  prawnych etc.);
6) utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
7) utrzymywanie kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji finansowej lub materialnej wynikających z wykorzystywania przewagi fizycznej, stosunku władzy bądź zależności małoletniego, a których intencją jest satysfakcja lub spełnienie potrzeb pracownika;
8) stosowanie wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, oraz nawiązywania do aktywności, bądź atrakcyjności seksualnej;
9) dotykanie małoletniego w sposób, który mógłby zostać uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
10) udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;
11) proponowanie alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz nielegalnych substancji, jak również ich używanie w obecności małoletniego w czasie wykonywania obowiązków służbowych;
12) komunikowanie się poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e_mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
2. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi obowiązują każdego pracownika, a także każdą osobę mającą kontakt z małoletnimi na terenie jednostki.

§ 5. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi

1. Pracownik przestrzegając niniejszych standardów monitoruje stosowanie zasad bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi przebywającymi na terenie jednostki.
2. Małoletni odwiedzający Centrum stosują zasady bezpiecznych relacji z rówieśnikami.
3. Centrum na potrzeby realizacji niniejszych standardów przyjmuje następujące zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi tj.:
1) stosowanie wzajemnego szacunku, akceptacji różnic kulturowych, społecznych i indywidualnych;
2) promowanie atmosfery otwartości i tolerancji;
3) wzajemne poszanowanie granic osobistych;
4) komunikowanie się w bezpieczny sposób, używając, przy tym przyzwoitych słów, by wyrazić swoje uczucia i potrzeby;
5) brak stosowania wulgaryzmów, przedrzeźnień, wyzwisk, wyśmiewania, poniżania etc.;
6) brak stosowania agresji i przemocy;
7) używanie zwrotów grzecznościowych wobec innych;
4. W przypadku zaobserwowania przez Dyrektora lub pracowników jednostki naruszenia zasad bezpiecznych relacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1-7 należy niezwłocznie podjąć z rozmowę wyjaśniającą z małoletnim.
5. W przypadku zaobserwowania przez Dyrektora lub pracownika jednostki u małoletniego przejawów wzmożonego napięcia, zdenerwowania lub trudności stwarzających prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania agresywnego, w tym autoagresywnego, zagrażającego sobie lub otoczeniu należy niezwłocznie podjąć działania, aby przeciwdziałać jego rozwinięciu poprzez podjęcie rozmowy uspokajającej, wyciszającej, o ile to możliwe na neutralny temat (metoda przekierowania uwagi) lub inne przybliżone działania.
6. Jeżeli wystąpi zachowanie bardzo agresywne wśród małoletnich, którego nie można powstrzymać i stwarza ono zagrożenie dla zdrowia i życia własnego oraz innych osób, należy niezwłocznie, w zaistnieniu konieczności udzielić pierwszej pomocy oraz wezwać Pogotowie Ratunkowe lub Policję.
7. Dyrektor lub pracownik jednostki, który powziął informację o sytuacji, o której mowa w ust. 6 powiadamia rodziców/opiekunów prawnych małoletniego przed przyjazdem służb ratunkowych, jeżeli jest to możliwe. W przypadku, braku informacji o rodzicach/opiekunach prawnych lub faktycznych małoletniego lub po przyjeździe służb ratunkowych, Dyrektor oraz pracownicy jednostki pozostawiają powiadomienie o sytuacji małoletniego służbom ratunkowym.

ROZDZIAŁ III
Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego

§ 6. Zasady i procedura podejmowania działań w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego

1. Kwalifikacja zagrożeń bezpieczeństwa małoletnich może przyjąć różnorodne formy określone w § 1 ust. 7 niniejszych standardów. Jeżeli pracownik lub Dyrektor jednostki podejrzewa lub poweźmie informację o krzywdzeniu małoletniego zgodnie z określoną w standardach kwalifikacją zagrożeń bezpieczeństwa, należy niezwłocznie podjąć określone w niniejszym rozdziale czynności.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 należy poinformować małoletniego i/lub rodziców/opiekunów prawnych adekwatnie do potrzeb o instytucjach oferujących pomoc zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszych standardów.
3. Dyrektor lub pracownik, który jako pierwszy powziął informację o krzywdzeniu małoletniego winien przy udzielaniu wsparcia oraz pomocy zadbać o jego dobrostan i bezpieczeństwo.
4. W przypadku zaistnienia sytuacji, o których mowa w ust. 1 lub 2 Dyrektor lub pracownik, który uczestniczył w czynnościach pomocy małoletniemu sporządza notatkę/ adnotację urzędową w dwóch egzemplarzach i przekazuje jeden z oryginałów rodzicowi/opiekunowi prawnemu.
5. Drugi oryginał dokumentu, o którym mowa w ust. 4 należy włożyć do akt sprawy oraz przechowywać zgodnie z kategorią archiwalną obowiązującą jednostkę.
6. Jeżeli z rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi wynika brak zainteresowania pomocą małoletniemu, ignorancja zdarzenia lub w inny sposób brak wsparcia wobec małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, Dyrektor Centrum składa pisemne zawiadomienie do Ośrodka Pomocy Społecznej w Chorzowie, w celu podjęcia dalszych czynności sprawdzających.
7. W przypadku podejrzenia lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez rodzica/opiekuna prawnego Dyrektor lub pracownik jednostki zawiadamia Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie.
8. Jeżeli sytuacja, o której mowa w ust. 5 wymaga podjęcia natychmiastowych działań zaradczych należy zawiadomić odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 999.
9. Dyrektor lub pracownik jednostki nie informuje małoletniego o podjętych czynnościach w związku z podejrzeniem lub powzięciem informacji o jego krzywdzeniu jeżeli jest to sprzeczne z jego dobrem.
10. W przypadku, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego przez pracownika jednostki, czy Wykonawcę w zależności od sytuacji (kwalifikacji prawnej czynu), wykonuje się zgłoszenie do odpowiednich służb zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Do czasu wyjaśnienia sprawy, o której mowa w zdaniu pierwszym pracownik zostaje odsunięty od wszelkich form kontaktu nie tylko z pokrzywdzonym, ale także z pozostałymi małoletnimi.

§ 7. Procedura ochrony życia i zdrowia małoletniego

1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu pracownik jednostki niezwłocznie informuje odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe, ośrodek pomocy społecznej), dzwoniąc pod numer 112 lub 999.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 poinformowania służb dokonuje pracownik jednostki, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu małoletniego.
3. Pracownik, o którym mowa w ust. 2 następnie sporządza notatkę służbową/adnotację urzędową i przekazuje ją do zaakceptowania Dyrektorowi jednostki. Dokument określony w zdaniu pierwszym należy przechowywać zgodnie z kategorią archiwalną w aktach sprawy.
4. Wszyscy pracownicy, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informacje o krzywdzeniu małoletniego, są zobowiązani do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach podjęcia działań interwencyjnych.

ROZDZIAŁ IV
Zasady przekazywania standardów rodzicom/opiekunom prawnym, małoletnim do zapoznania się, przegląd i aktualizacja standardów, w tym zakres przygotowania personelu przez Dyrektora Centrum do ich stosowania oraz zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet przez małoletnich

§ 8. Zasady i sposób udostępniania rodzicom / opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się i stosowania

1. Niniejsze standardy zostają wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora Centrum.
2. Zarządzenie podaje się do publicznej wiadomości rodziców/opiekunów prawnych lub faktycznych oraz małoletnich poprzez opublikowanie na stronie internetowej Centrum Integracji Międzypokoleniowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie w jednostce lub nawiązanie współpracy w innej formie niż stosunek pracy jest zobowiązana do zapoznania się ze standardami przed podjęciem jakichkolwiek czynności służbowych z udziałem małoletnich, które zostały opublikowane na stronie internetowej Centrum Integracji Międzypokoleniowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 3 została zatrudniona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.) jest zobowiązana do podpisania oświadczenia o zapoznaniu się i zaakceptowaniu niniejszych standardów.
5. Stażyści, praktykanci oraz wolontariusze po zawarciu umowy przed dopuszczeniem do czynności służbowych z udziałem małoletnich podpisują oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, które dołącza się do dokumentacji sprawy.
6. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 dołącza się do akt pracowniczych.
7. Podmioty współpracujące z Centrum, w tym Wykonawcy, w przypadku, gdy ich działalność obejmuje kontakt z małoletnimi są zobowiązani do przestrzegania niniejszych standardów.

§ 9. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz ochrona małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych

1. Centrum Integracji Międzypokoleniowej w Chorzowie nie udostępnia małoletnim sieci Internet na terenie siedziby jednostki.
2. Za zagrożenia związane z użytkowaniem przez małoletnich sieci Internet oraz mediów elektronicznych na potrzeby niniejszych standardów uznaje się:
1) dostęp do treści nielegalnych zgodnie z kwalifikacją Kodeksu karnego tj. materiały przedstawiające pornografię, treści propagujące rasizm i ksenofobię, materiały utrwalające wizerunek nagiej osoby lub osoby w trakcie czynności seksualnej, uwodzenie małoletniego poniżej 15 roku życia etc.;
2) dostęp do treści szkodliwych i nieodpowiednich tj. treści nawołujących lub obrazujących przemoc, obrażenia fizyczne, drastyczne sceny, śmierć, okrucieństwo wobec zwierząt, promujące hazard, niestosowne reklamy, nawołujące do podejmowania działań autodestrukcyjnych (samookaleczenia, głodzenia się, samobójstw zażywania substancji psychoaktywnych) etc.
4. W przypadku powzięcia informacji przez Dyrektora lub pracownika o korzystaniu z prywatnego Internetu przez małoletniego na terenie jednostki w sposób uznany za zagrożenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-2 personel jednostki jest zobowiązany do poinformowania, o tym fakcie rodziców /opiekunów prawnych lub faktycznych, jeżeli jest to możliwe.

ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe

§ 10. Postanowienia końcowe

1. Standardy ochrony małoletnich winny być stosowane przy realizacji wszelkich wydarzeń, imprez, spotkań, warsztatów, zajęć etc. realizowanych przez Centrum.
2. Dyrektor jednostki odpowiada za stosowanie i przestrzeganie niniejszych standardów.
3. Standardy obowiązują wszystkich pracowników jednostki.
4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych standardach mają zastosowanie akty prawne regulujące prawo rodzinne i opiekuńcze, a w szczególności:
1) ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.);
2) ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.);
3) ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 978);
4) ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
5. Dyrektor Centrum lub osoba wyznaczona dokonuje oceny zgodności standardów z obowiązującymi przepisami prawa, nie rzadziej niż raz na 3 lata, a w przypadku stwierdzenia niezgodności z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, niezwłocznie dokonuje się zmian, aktualizacji i dostosowania dokumentu.
6. W przypadku stwierdzenia sprzeczności pomiędzy przepisami standardów, a przepisami ustaw, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 i aktów wykonawczych wydanych do tychże ustaw, jak również brakiem unormowań w niniejszych standardach, obowiązują przepisy ustaw i aktów wykonawczych, określone w niniejszym rozdziale.

Gdzie skierować rodzica/opiekuna prawnego potrzebującego wsparcia dla siebie i małoletniego?

Lokalne ośrodki pomocy społecznej – oprócz wsparcia ekonomicznego, prawnego, mieszkaniowego, rzeczowego etc. wiele ośrodków oferuje również warsztaty podnoszenia umiejętności wychowawczych, kursy kompetencji rodzicielskich czy zajęcia w ramach „Akademii rodziców”. W OPS-ie istnieje ponadto możliwość uzyskania pomocy asystenta rodziny (na wniosek rodziców), a także zawnioskowania o asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, jeśli rodzina posiada pod opieką małoletniego z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Dla wielu rodzin możliwość uzyskania wsparcia asystenckiego jest tym, co ratuje małoletniego i rodzinę przed trwałym kryzysem! Pomoc OPS-u jest nieodpłatna.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie
ul. Racławicka 19, 41-506 Chorzów

Ośrodki interwencji kryzysowej – placówki prowadzone przez powiaty. Oferują pomoc osobom, które doświadczają trudnej sytuacji życiowej i braku równowagi psychicznej na skutek m.in.: śmierci bliskiej osoby, choroby własnej, dziecka czy innej bliskiej osoby, rozwodu/rozstania, konfliktów w rodzinie, zagrożenia przemocą. W ośrodku prowadzone jest poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, krótkoterminowa psychoterapia, organizowane są warsztaty i grupy wsparcia. Pomoc OIK-u jest nieodpłatna.

Specjalistyczny Ośrodek dla Osób Doznających Przemocy Domowej w Chorzowie
Placówka jest czynna całodobowo, posiada charakter ponadlokalny.
Mieści się na I piętrze budynku: 3 Maja 4/U4, 41-500 Chorzów

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – świadczą pomoc diagnostyczną i konsultacyjną, organizują kursy psychoedukacyjne i podnoszące kompetencje rodzicielskie (np. szkoła dla rodziców, warsztaty pozytywnej dyscypliny, warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD). Pracują w nich zespoły orzecznicze, umożliwiające uzyskanie m.in. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Pomoc w publicznej PPP jest bezpłatna.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chorzowie
ul. Racławicka 23, 41-503 Chorzów

Specjalistyczne poradnie rodzinne – publiczne ośrodki świadczące pomoc psychologiczną i wsparcie dla par i rodzin. Udzielają konsultacji indywidualnych i rodzinnych, prowadzą psychoterapię dzieci i dorosłych, organizują warsztaty i grupy dla rodziców. Pomoc SPR jest bezpłatna.
Ośrodki wczesnej interwencji – oferują kompleksową, skoordynowaną, wielospecjalistyczną pomoc dzieciom do lat 7 oraz ich opiekunom (w zakresie opieki nad dzieckiem). OWI działają w ramach NFZ, potrzebne jest skierowanie od lekarza. W OWI dziecko może liczyć na m.in.: terapię wczesnego wspomagania rozwoju, fizjoterapię, zajęcia logopedyczne i inne. OWI oferują pomoc dzienną i bezpłatną.

Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy (OREW)
ul. Czysta 7; 41-500 Chorzów

Ośrodki wsparcia dziennego (dawniej „świetlice środowiskowe”) – pobyt dziecka w takim ośrodku trwa kilka godzin (głównie po lekcjach), jest bezpłatny i dobrowolny, a oferta kierowana jest przede wszystkim do rodzin borykających się z trudnościami wychowawczo-opiekuńczymi, które wychowują dzieci w wieku szkolnym. W ośrodkach wsparcia dziennego dzieci mogą otrzymać posiłek, pomoc w odrabianiu lekcji, uczestniczyć w zajęciach socjoterapeutycznych, kompensacyjnych i innych.

„Chatka na Ratuszowej” w Chorzowie Batorym, ul. Ratuszowa 20 przy SP-37
„Chatka na Głównej” w Chorzowie Maciejowicach, ul. Główna 21 przy SP-25
„Chatka na 3 Maja” w Chorzowie, ul. 3-go Maja 78 przy SP-15
„Chatka na Piotra” w Chorzowie, ul. Piotra

Środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dorosłych oraz środowiskowe centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży – oferują wsparcie dla dzieci oraz rodziców doświadczających kryzysu psychicznego i trudności rodzicielskich w formie indywidualnej, grup terapeutycznych i warsztatów. Centra działają w ramach NFZ.

Centrum Zdrowia Psychicznego Szpital Specjalistyczny w Chorzowie
ul. Zjednoczenia 10, 41-500 Chorzów

Centra pomocy dzieciom – są to miejsca, w których dzieci pokrzywdzone przestępstwem oraz ich opiekunowie otrzymują pod jednym dachem kompleksową i interdyscyplinarną pomoc. Oznacza to, że sprawę dziecka, które trafi pod opiekę centrum, prowadzi od początku do końca grupa tych samych profesjonalistów. Na spotkaniach zespołu interdyscyplinarnego wspólnie podejmują decyzję, jakiego rodzaju wsparcia potrzebuje dziecko i jego opiekunowie. Strategię pomocy realizują − na ile jest to możliwe – pracownicy szkoły: psycholodzy, lekarze, pracownik socjalny. Odbywa się tu również przesłuchanie sądowe dziecka, jeśli jest to potrzebne.

Mapa miejsc dostępna jest na stronie: https://centrapomocydzieciom.fdds.pl/.

Ogólnopolskie i lokalne organizacje pozarządowe zajmujące się wspieraniem rodziców i dzieci. Warto zachęcić rodziców, aby sprawdzili i poszukali oferty dla siebie. Wśród dostępnych możliwości są między innymi: grupy wsparcia (dla rodziców małych dzieci, dla rodziców w żałobie, dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością etc.), konsultacje i terapie psychologiczne, warsztaty i zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców, warsztaty dla dzieci.

Skip to content